Banu–i
ochiul dracului" – spune o veche vorbă românească. O fi, dar dacă e
vorba de bani mulţi, atunci nu ar fi rău să ştim unde sunt – ar putea
răspunde generaţiile de locuitori ai Sibiului care s–au întrebat dacă o
fi sau nu adevărat că la Buia, Brădeni, Cisnădie, Tilişca, Orlat sau
Sibiel se află bine ascunse adevărate comori. Unde or fi, nu se ştie,
dar legendele se transmit din generaţie în generaţie, doar–doar cineva
va fi norocos.
În tradiţia populară se spune că o comoară se
arată oamenilor printr-o flacără ce arde deasupra locului în care a
fost îngropată. Flacăra albastră indică o comoară necurată, de care e
bine să te fereşti, iar cea gălbenă – o comoară curată din care trebuie
să dai săracilor, să ridici şcoli sau biserici. În legendele judeţului
Sibiu se pomenesc destule comori, dar numai una este anunţată de
flăcări: "Există o puternică credinţă locală că în dealurile împădurite
ale Cacovei se află comori ascunse în pământ şi care îşi fac cunoscută
existenţa o dată la şapte ani de zile printr-o văpaie vizibilă
indiferent de anotimp", povesteşte preotul Nicolae Drăghici, pe blogul
Parohiei Fântânele / Cacova.
Mihai Viteazul şi-a ascuns bijuteriile în Castelul din Buia
Plin de legende e Castelul din Buia. Edificiul a fost ridicat în secolul
al XIV-lea, dar din falnicul monument de alt[dată au mai rămas câteva
ziduri năpădite de bălării. Pentru cine are vreme de poveşti, ruinele
Castelului din Buia au multe de istorisit despre petrecerile nobililor
de odinioară, despre anii în care aici au funcţionat dispensare şi
magazii sau despre domnitorul Mihai Viteazul. Se spune că voievodul ar
fi primit castelul în dar şi l-a stăpânit vreme de câţiva ani: "Castelul
ajunge în posesia domnitorului Mihai Viteazu, fiindu-i dăruit în anul
1596 împreună cu alte 14 comune din apropiere de către principele
Sigismund Báthory", scrie arh. Letiţia Cosnean pe site-ul oficial al
Asociaţiei „Arhitectură. Restaurare. Arheologie".
Oamenii locului ştiu din bătrâni că Mihai Viteazul a şi venit aici în
câteva rânduri, dar popasurile de legendă sunt cele din preajma Bătăliei
de la Şelimbăr, din 1599: “După Bătălia de la Şelimbăr, Mihai Viteazu a
trecut prin Buia şi a stat câteva nopţi la castel. Se spune că Doamna
Stanca a petrecut aici vreo două săptămâni”, ne mărturisea Szabo Karoly,
fost învăţător în sat, în urmă cu câţiva ani. Atunci, în vremuri
tulburi de război, se pare că Mihai şi-a învelit bijuteriile în piele de
bivol şi le-a îngropat aici, în castel. Nimeni nu le-a găsit însă.
Cloşca de aur de la Brădeni
Comori ar fi existat şi la Brădeni, pe Valea Hârtibaciului: "Demult,
locuia aici un nobil pe nume Kirr, din castelul căruia se putea ajunge
la biserică printr-un tunel a cărui ieşire se păstrează şi azi. Nobilul
ar fi îngropat o comoară, o cloşcă cu pui de aur, chiar în locul unde
cade la amiază umbra vârfului bisericii. De altfel denumirea săsească a
localităţii poate fi tradusă şi ca “Satul Găinii”, dar comoara nu a fost
încă descoperită", arată Biroul de Coordonare Biserici Fortificate.
Să fi existat comoara şi să nu fi fost descoperită vreme de atâtea
secole ? Se prea poate, dar se mai poate ca numele localităţii să nu
vină de la cloşca de aur a nobilului Kirr, ci de la o poveste legată de
năvălirile turcilor. Se spune astfel că în timpul unei invazii otomane,
un turc, plecat în recunoaştere pe teren, a întrebat un localnic cum se
numesc păsările ce îi apăruseră în cale. „Henn” a venit răspunsul. Şi
întrebările au continuat: „Dar aşezarea cum se numeşte?”, „Dorf”. Şi
aşa, din întrebare şi răspuns, s-a dat numele aşezării Henndorf, nume
care a rămas până la 1 ianuarie 1965, când localitatea a primit
oficial denumirea Brădeni.
Între Orlat şi Sibiel
În Mărginimea Sibiului s-a tot căutat comoara lui Decebal, iar două
dintre localităţile cele mai des pomenite au fost Orlat şi Sibiel, mai
ales că aici nu a fost vorba doar de legende transmise de la o generaţie
la alta, ci de un document scris. Oamenii din cele două sate povesteau
de multă vreme de comoara îngropată a lui Decebal, dar pasiunea pentru
ea a fost stârnită de găsirea, în arhivele regale din Târgu Mureş, a
unei vechi scrisori în care aceasta era pomenită. Scrisoarea i-a
aparţinut unui soldat dezertor şi a fost scrisă cu câteva ore înainte
de a fi executat la închisoarea din oraş. Condamnatul povesteşte că
fugit fiind din armata împăratului, "a fost tocmit tăietor de lemne
pentru un boier din partea locului şi a găsit, umblând prin pădure,
urmele unui străvechi zid de piatră şi intrarea într-o pivniţă. Mergând
prin tunel a descoperit o primă cameră pătrată, străjuită de doi ogari
de argint, o a doua cameră pe a cărei podea zăceau oseminte omeneşti. A
treia sală era plină de aur. Îl văzu pe Decebal pe tron, cu o coroană
pe cap, iar în jurul lui, la o masă, stăteau oştenii şi familia lui,
făcuţi din aur. În mijlocul mesei era un diamant strălucitor ce lumina
feţele şi întreaga cameră. Dezertorul îşi umplu buzunarele cu aur şi
fugi. La ieşire a zidit gura tunelului cu pietre", arată Ioan Părean în
"Legendele Orlatului".
Există voci care susţin că soldatul ar fi inventat descoperirea comorii
pentru a scăpa de la moarte, dar că această comoară chiar ar fi
existat. Pe site-ul medievistica.ro, este redat un citat atribuit lui
Georg Kraus- "Cronica Transilvaniei. 1608-1665". Conform autorului
menţionat, pe la 1638, printre lucrurile unui călugar s-ar fi
descoperit o scrisoare care dădea coordonatele comorii lui Ioan al
II-lea (Sigismund Szapolya). Incitat de scrisoare, Principele Rakoczi
"a pus să se sape în lung, în lat şi în adâncime timp de două luni, cum
se poate vedea şi astăzi. Nu se ştie dacă s-a găsit ceva. Mulţi au avut
îndoieli şi au spus că această mare străduinţă este zadarnică,
deoarece s-a ţinut seama, când s-au făcut săpăturile, de cursul de azi
al Cibinului, şi nu de matca lui veche, care se putea încă vedea. Se
spune că principele voia să se sape mai departe, dar unii dintre domnii
ţării nu l-au sfătuit să continue."
Tilişca: un turn surpat peste comoară
Comoara lui Decebal a fost căutată şi la Tilişca, încă din vremea
romanilor. Pe atunci, tribunul Marcus Tiliscus avea poruncă de la
împărat să cucerească cetatea şi să trimită tot aurul şi argintul la
Roma. Doar se ştia că aici era una dintre vestitele monetării dacice din
secolul I. Dar aurul nu a fost de găsit. Legenda spune că în vreme ce
romanii asediau cetatea, câţiva daci se luptau cu muntele pentru a săpa
un loc în care să-şi ascundă comorile. Iar la final, când au văzut că
cetatea e pierdută, au surpat turnul monetăriei pentru ca nimeni să nu
descopere comoara. Romanii conduşi le Tiliscus au săpat luni în şir în
deal şi în munte, dar nu le-a fost dat să găsească aurul dacilor, scrie
Ioan Părean, în "Legende din Mărginimea Sibiului".
Dovezi ale existenţei monetăriei de la Tilişca există însă, săpăturile
arheologice scoţând la iveală 4 denari romani republicani, două
imitaţii, precum şi 14 ştanţe (matriţe) monetare pentru baterea
denarului roman, scriu Sabin Adrian Luca, Zeno Karl Pinter şi Adrian
Georgescu în "Repertoriul arheologic al judeţului Sibiu".
Încăperi secrete la Cisnădie
Am lăsat pentru final o comoară care s-a găsit şi s-a şi cheltuit. Cea
din Cisnădie. Se spune că aceasta ar fi fost păstrată ani buni în-tr-o
încăpere secretă construită între zidurile bisericii fortificate din
Cisnădie. Intrarea era mascată de un sistem de uşi false, aşa că puţini
erau oamenii care ştiau efectiv unde se găseşte comoara. De aurul bine
ascuns a fost însă nevoie la sfârşitul secolului al VIII-lea; în acele
timpuri, biserica a fost lovită de trăsnet în repetate rânduri, iar
incendiile au afectat edi-
ficiul şi bugetul comunităţii. Aşa că oamenii au fost ne-voiţi să
folosească aurul. O altă variantă a legendei istoriseşte că tot atunci
oamenii au acceptat să monteze paratrăsnetul pe biserică, de frica
altor incendii.
Cum a ajuns comoara să fie ascunsă în încăperi secrete? Explicaţia o
găsim pe site-ul oficial al Biroului de Coordonare Biserici
Fortificate: "După desele atacuri otomane din secolul al XV-lea,
comunitatea locală a construit o cameră secretă între zidurile cetăţii.
Accesul a fost straşnic păzit de o uşă masivă de stejar, care putea fi
deschisă doar prin apăsarea unui mecanism ascuns. Intrarea era atât de
bine mascată, că numai câţiva iniţiaţi o puteau găsi. Nici măcar
preotul nu se număra printre aceştia." .
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu