Seducători,
tulburători... nu au avut rival atunci când au luptat pentru o femeie. Au
trecut pe listele de cuceriri sute de nume, fără să şi le amintească
întotdeauna a doua zi. Sunt Don Juan şi Casanova, ce doi mai aventurieri ai
culturii europene. Pe unul dintre ei, legendele îl amintesc ca pe cel ce a
încălcat orice lege pentru aadăuga încă un nume cucerit, pe celălalt - ca un
bărbat galant, maestru în cuvint meşteşugite şi în declaraţii de amor.
Don Juan, legendă sau
realitate?
Unul dintre cele mai
faimoase personaje ale culturii europene, fie că vorbim de literatură, arte
plastice sau muzică, este, fără îndoială, Don Juan. De aproape 400 de ani,
povestea sa este spusă neîncetat, iar bărbaţi de pe diferite meridiane sunt
asemuiţi legendarului cuceritor. Termenul legendar trebuie privit atât în sens
propriu, cât şi figurat.
Există cercetători care afirmă că Don Juan este un caracter ficţional ce conturează un anumit tip uman. Povestea lui i îşi are începuturile cu multe secole în urmă, iar prima versiune scrisă i-o datorăm lui Tirso de Molina, care prin jurul anului 1630 a publicat “ Seducătorul din Sevilla şi oaspetele de piatră”. Piesa lui Molina a fost inspirată de o legendă a cărei figură centrală este un libertin, ce cucereşte femeile şi se luptă cu pretendenţii sau cu taţii lor până la moarte. Construită pe ideea „după faptă şi răsplată”, legenda povesteşte apoi despre întâlnirea într-un cimitir, a lui Don Juan cu statuia lui Don Gonzalo. Cine este această statuie? Fantoma tatălui uneia dintre fetele seduse de Don Juan. Don Gonzală îl invită pe cuceritor la cină în cimitir, iar acceptul lui Don juan Îi permite să-şi pună planul în aplicare: să îl tragă pe Don Juan în Iad.
Existenţei legendare a cuceritorului I se opune
ipoteză conform căreia Don Juan a trăit cu adevărat sub numele de Don Juan
Tenorio. Hispaniştii Louis Viardot şi Gregorio Marañón vorbesc, de asemenea,
despre Cristóbal Tenorio, care ar fi sedus-o pe fiica lui Lope de Vega. În ceea
ce priveşte numele ales de Tirso de Molina pentru eroul său – Tenorio – unii
sceptici susţin că acest nume ar fi fost preferat din cauza a două înrudiri
lingvistice: cu verbul “tener”, adică a avea a poseda, şi cu substantivul
tenor.
S-a vorbit, de asemenea, despre faptul că nobilul din
Sevilla Miguel Mañara (născut în 1627) ar fi unul dintre modelele pe care mitul
s-a clădit. Cronologic vobind e imposibil, având în vedere că Molina a scris piesa în jurul anului 1630.
I-a inspirat pe Molière
şi Mozart
Astfel de legende şi
dispute nu puteau rămâne indiferente creatorilor, aşa că scriitori, muzicieni,
pictori au încercat să întregească portretul cuceritorului Don Juan. Din 1930
şi până acum, figura lui Don Juan a fost sursă de inspiraţie în aproximativ o
sută de opere de artă. Molière, Byron, Mozart, Dumas, Strauss şi Ingmar Bergman se
numără printre cei care au contribuit la consolidarea acestui mit. În cultura
română, Don
Juan i-a inspirat pe Nicolae Breban, în creionarea personajului Rogulski, eroul
romanului „Don Juan”, şi pe Radu Stanca, acesta creând o varianta feminina a
eroului, în piesa „Dona Juana”.
De cele două posibile
identităţi ale cuceritorului - Don Juan
Tenorio sau Miguel Mañara – se leagă şi
portretul din opera de artă. Un seducător nesătul, un colecţionar de cuceriri,
un ucigaş atunci dacă este nevoie. Cam acestea sunt ipostazele în care
literatura universală l-a surprins pe Don Juan în fuga lui după următoarea
cucerire. Nobile, ţărănci, călugăriţe au căzut în plasa lui. Astfel de poveşti
nu au rămas fără urmări în trecut: prima reprezentaţie a piesei lui Moliere a
avut loc în februarie 1665 şi a stârnit controverse şi reacţii atât de vehemente
din partea clericilor şi a nobililor, încât după 15 reprezentaţii, autorul a
fost nevoit să retragă piesa.
Un motiv pentru nelegiurile lui Don Juan oferă Josef
Toman care îşi centrează romanul pe figura lui
Miguel de Marana. E blestemat să o caute pe cea aleasă, iar când o
găseşte o pierde pentru totodeauna. Se refugiază în iubirea pentru oameni şi,
asemenea lui Faust, se mântuieşte. Mozart inovează la rându-i şi aduce în
atenţia melomanilor un erou ce aspiră la absolut, la iubirea purificatoare.
Aventurier şi scriitor
Reputaţia de aventurier a veneţianului Giacomo
Girolamo Casanova de Seingalt (1725 –1798) este cunoscută mai tuturor. Fie că
am citit despre Casanova, fie că am văzut un film dedicat lui, fie că am auzit
discutându-se despre el, cuceririle nesfârşite ale veneţianului sunt familiare
secolului nostru. Mai puţin familiar este însă talentul său de scriitor:
Casanova este autorul mai multor cărţi, cea mai importantă dintre ele fiind “Povestea vieţii mele”. Combinaţia de
memorii şi autobiografii transformă aceast carte, în viziunea criticilor, în
una dintre cele mai autentice surse ale obiceiurilor şi regulilor sociale din
Europa secolului al XVIII-lea.
Copilăria şi tinereţea lui Casanova au fost destul de
zbuciumate: a rămas orfan, a petrecut ani buni în internate şcolare, primele
contacte cu jocurile de noroc au adus datorii şi închisoare, a înmcercat pentru
scurte perioade să frecventeze seminarul
teologic şi armată, a încercag să-şi construiască o “carieră” ca jucător profesionist
de jocuri de noroc, a lucrat ca violonist… toate până la “marele tur” ce avea
să-i schimbe viaţa. Escapade amoroase avusese Casanova şi înainte să pornească
în periplu prin Europa, la vârsta de 25 de ani, dar popasurile prin diferite
oraşe şi mulţimea de escapade au început să se aşeze la temelia reputaţiei lui
cuceritor. Vă întrebaţi dacă a existat un factor care a declanşat acest
mechanism? Da, este vorba de faptul că franţuzoaica Henriette, probabil femeia
pe care a iubit-o cel mai mult, l-a respins şi i-a refuzat cererea în căsătorie
dându-i 500 de ludovici. A fost arestat pentru că era adeptul cabalismul şi
masoneriei, dar e reuşit să scape. Odată stabilit în Franţa, nu a ezitat să
devină spion sau să încerce să vândă idea creării une loterii de stat. Casanova
a murit la 73 de ani.
Eroul Casanova
12 volume, peste 3500 de pagini. Aceasta este cartea
cea mai de preţ pe care Casanova şi-a pus semnătura. Aici se regăseşte Europa
secolului XVIII şi tot aici se regăsesc sfaturi pe care Casanova le dă
bărbaţilor pentru a cuceri femeile: fă o femeie să se simtă specială, întreab-o
la ce se gîndeşte, fă-i cadouri etc. Ani aşternuşi peste manuscris nu au făcut
decât să-I sporească valoarea, aşa că, în 2010, a fost cumpărat pentru suma de
9 milioane de dolari de Biblioteca Naţională Franceză.
Arthur
Schnitzler, Elinor Wylie, Arthur Japin şi Andrei
Codrescu sunt patru dintre scriitorii care s-au întors la celebrul personaj
veneţian în operele lor. Pentru regizorii de teatru şi film povestea lui
Casanova a fost şi mai elocventă, aşa că lumea l-a văzut pe Béla
Lugosi într-un film maghiar dedicat cuceritorului, Donald Sutherland a
jucat rolul porincipal în filmul lui Federico
Fellini - Fellini's Casanova, iar pe urmele lui au
apucat şi Marcello Mastroianni, Richard Chamberlain, David
Tennant, Peter O'Toole, Heath
Ledger Filmul lui fellni a câştigat Premiul Academiei şi Premiul Bafta
pentru cele mai bune costume, fiind nomilazat şi la alte categorii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu