luni, 19 noiembrie 2012

„Cânt cântecele mamei, cântece pe care nimeni nu le mai ştie”

a împlinirea a 70 de ani a primit un dar din partea comunităţii unde trăieşte de 46 de ani: i s–a decernat titlul de Cetăţean de Onoare al comunei Moşna. Vorbim de Nae Roman, un om simplu, dar căruia i s–a dus vestea pe Târnave pentru vocea cu care l–a înzestrat Dumnezeu şi pentru cântecele pe care le ştie.


De ani buni de zile, e bine ştiut în comuna Moşna că dacă e vreo sărbătoare, Nae Roman va urca musai pe scenă. S-au obişnuit moşnenii să-l asculte, s-a obişnuit Nae Roman să le cânte. Iar când cântă vreo doină veche, bătrânească din Vecerd, satul mamei sale, cu atât mai mult ai vrea să nu se oprească din cântat.
Pe Nae Roman l-am întâlnit mai zilele trecute la Festivalul Verzei de la Moşna. A urcat pe scenă, a cântat cu patima pe care o aşează în fiecare cântec. Apoi, departe de ochii lumii, în curtea şcolii de lângă cetate, a cântat din nou. Aşa cum o făcea şi mama sa în urmă cu zeci de ani. „ De la mama am moştenit vocea, de la ea am învăţat cântecele. Mama era rapsod popular; era din Vecerd din neamul lui Munteanu, neam de preoţi şi învăţători. Ştia multe cântece bătrâneşti din satul ei, cântece pe care nu le mai ştie şi nu le mai cântă nimeni acum. Doar eu le mai cânt”, spune Nae Roman.
În spatele mai tuturor cântecelor pe care Nae Roman le-a învăţat de la mama se ascunde  o poveste. Specială e însă povestea doinei „Străina străinătate”: „La fiecare 15 august, de ziua mamei, ne adunam toţi şapte fraţi acasă la Bârghiş, la mama. Îmi amintesc că într-un an, acum trei-patru decenii, ascultam la difuzor şi s-a anunţat că va cânta Maria Toda Roman. Nu ştiam că o dă la Radio, a fost la Radio Columbia din Bucureşti... au venit mulţi să o asculte pe mama; chiar şi Ilarion Cocişiu a înregistrat-o”.
Cu multă luare aminte a ascultat-o pe mamă şi Nae Roman, aşa că astăzi e unul dintre puţinii care mai ştiu doinele, cântecele de dragoste sau strigăturile ce se auzeau odinioară la horele duminicale din sat. Dacă ar învăţa pe cineva cântecele bătrâneşti? Da, dar nu aşa oricum, căci e zestrea cea mai importantă pe care a primit-o.
Nae Roman  s-a născut în Bârghiş în anul 1941 şi din 1965 locuieşte în Moşna. S-a implicat în activităţi culturale, fiind instructor de dansuri populare. Este căsătorit are un copil şi este fericitul bunic a doi nepoţi.


Străină străinătate

Străină străinătate
Mult mi-ai fost soră şi frate
Şi mie-i fi până la moarte
Străină străinătate!
Căci străinul ca şi spinul,
Mai amar ca şi pelinul.
Străinul te duşmăneşte
Şi sara te lasă rece,
Nu te-mbie la mâncare
Te lasă părăsit în cale.

Păi când eram la-ai mei la masă
Creştea floarea cea aleasă.
Creştea floarea crinului
Mie-mi părea a spinului măi...

Păi stătea soră lângă frate,
Inima de-un dor le bate;
Şi cumnat lângă cumnată
De ştiau durerea toată.

Păi veneau veri şi verişoare
Tot cu flori la cingătoare,
Aveau feţele senine
Vorbele de miere pline.

Păi io ce-aş mai dori o dată
Să mă văd cu-ai mei la masă
Să mănânc să beau râzând
Chiar de m-aş scula flămând..

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu